یزد:جعفری "خبرنگار بهداشت و درمان"یزدفردا:یک متخصص پوست و مو در يزد گفت: خانم‌هاي حامله نبايد هيچگونه دارويي را بدون تجويز پزشك مصرف نمايند، حتي آنتي هيستامين‌ها نيز طبق نظر متخصص زنان و متخصص پوست بايد مصرف شود.


دكتر نصرت پورسينا در گفت‌وگو با بهداشت و درمان در يزد، در دوران حاملگي تحولاتي در تمام سيستم‌هاي بدن صورت مي‌گيرد كه پوست نيز از اين قاعده مستثني نيست.


وي گفت: تغييراتي همچون پر آب شدن پوست، افزايش چربي زير جلدي، افزايش فعاليت غده عرق در پوست و پيدايش لكه‌هاي تيره رنگ در صورت به نام ملاسما و كلاسما و همچنين پيدايش پارگي‌هاي طولي در پوست شكم، باسن و ران در دوران بارداري به وجود مي آيد.


دكتر پورسينا همچنين علت اين عوارض را ناشي از افزايش وزن بين 20-10 كيلوگرم و يا بيشتر در زمان حاملگي عنوان كرد و گفت: اين خطوط با نام‌هاي استريا و ورژتور شناخته مي‌شوند كه كم و بيش در هر حاملگي اتفاق مي‌افتد و در دسته تغيرات فيزيولوژيك دوران حاملگي قرار مي‌‌گيرد.


وي در ادامه به تغييرات ديگري در دوران حاملگي از جمله درماتوز حاملگي (هرگونه التهاب پوستي در زمان حاملگي) اشاره كرد و افزود: اين بيماري با كهير، ‌خارش و بيماري خاصي به نام پاپول و پلاك كهيري خارش دار حاملگي كه در پزشكي با مخفف pupp شناخته مي‌شود و بيماريهاي خاصي به نام فوروريگوي حاملگي همراه است.


عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد خاطر نشان ساخت: خارش در تعداد زيادي از افراد به علت افزايش هورمون‌هاي حاملگي و گاهي رسوب املاح صفراوي اين خارش در تمامي سطح بدن اتفاق مي‌افتد و بدون اينكه پوست علامتي داشته باشد فرد دچار خارش‌هاي شديد مي‌شود.


وي همچنين در خصوص كهير حاملگي نيز اظهار داشت: كهير حاملگي علائمي مانند كهيرهاي معمولي ديگر دارد و نوعي ضايعات متورم خارش دار است كه در زمان حاملگي ممكن است به مدت 2 تا 3 بار در هفته و هر بار بين چند دقيقه تا چند ساعت طول بكشد.


دكتر پورسينا به ايسنا گفت: pupp به عنوان يكي از ضايعات پوستي دوران حاملگي بوده كه ضايعات پاپولي (ريز) و كهيري ممكن است همزمان اتفاق بيافتد.


وي با بيان اينكه ضايعات فروريگو ضايعات اختصاصي تر است و هورمون خاصي مصوب اين حالت است توصيه كرد: در صورت بروز اين ضايعات افراد بايد تحت نظر قرار گيرند و كنترل شود و در صورت عدم كنترل بيماري بايد در ماه هفتم حاملگي سزارين صورت گرفته و به حاملگي خاتمه داده شود.


استاديار دانشگاه علوم پزشكي يزد تاكيد كرد: هر كدام از اين ضايعات پوستي بايد زير نظر متخصص زنان و متخص پوست درمان شوند و مصرف هر نوع دارو نيز بايد زير نشر پزشك متخصص صورت گيرد.


اين متخصص پوست و مو در پايان متذكر شد: اين گونه مشكلات بيشتر در حاملگي اول صورت مي‌گيرد و ممكن است در حاملگي‌هاي بعدي نيز ادامه داشته باشد و موقعيت جوي، وعده‌هاي غذايي و سن افراد هيچ تاثيري در بروز اين گونه عوارض ندارند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا